نرم افزار matlab یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای مطرح در رشته مهندسی است و در انجام پایان نامه و کامل نمودن پایان نامه مورداستفاده قرار میگیرد. یکی از دلایل استفاده گسترده در آن توان مدل سازی و تحلیل نمودن و هم چنین شبیه سازی هایی می باشد که در دیگر نرم افزارها نمی توان ایجاد کرد و یا روش های بسیار پیچیده ای برای آن ها وجود دارد. این نرم افزار ماتریسی از اعداد را شامل می شود که در حل معادلات جبری، رسم نمودار، سطوح و اشکال بسیار مناسب است. برنامه نویسی در matlab و حل معادلات در آن بسیار رایج است. در نرم افزار matlab انواع جعبه ابزارها برای محاسبات ریاضی و هندسی قرار داده شده است به همین دلیل در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین نرم افزارها برای رشته های مهندسی و انجام پایان نامه توسط آن به حساب می آید.

 

 

مهندسی صنایع یک رشته پر کابرد و دارای تنوع موضوعی و رشته ای در بین رشته های مهندسی می باشد. به همین دلیل بازه کاری گسترده ای داشته و نیاز به نرم افزارهای گوناگون در آن حس می شود. در این بین نرم افزار matlab به دلیل بازه کاریی بالا یکی از محبوب ترین نرم افزار در رشته صنایع می باشد. از جمله بحث های اصلی نرم افزار matlab در رشته صنایع آموزش بحث بهینه سازی و اعمال دستور های linprog می باشداز دیگر بحث های تخصصی نرم افزار matlab در رشته صنایع می توان به بحث های الگوریتم نیز اشاره کرد و یکی از بخش های مهم برای افرادی که به شکلی منحصر به فرد در این رشته فعالیت می کنند بحث های برنامه نویسی است که نرم افزار matlab در رشته صنایع می تواند نیاز این افراد را با داشتن محیطی ساده و آسان رفع نماید نرم افزار متلب دارای زبان برنامه نویسی در سطح بالا بوده و محیط آن قابل توسعه برای مدیریت کردن بهتر فایل ها، کدها و داده ها می باشد و همچنین توانایی همگام سازی فرمت های مختلف انواع توابع و گرفتن خروجی مناسب با دیگر زبان های برنامه نویسی مانند C ، جاوا، فرترن و...

نرم افزار matlab در رشته صنایع و بسیاری از رشته های مهندسی کاربردی است اما از علت های پراهمیت  بودن این نرم افزار در این رشته باعث گردیده بحث آموزش این نرم افزار به عنوان یکی از واحدهای اصلی درسی دانشگاهی  وارد  واحدهای درسی گردد که در آن انتظار می رود دانشجو از توابع ریاضی پرکابرد اطلاعات کافی داشته و آن از قبل به خوبی فراگرفته باشد تا بتواند به بهترین شیوه ممکن از آن در انجام پایان نامه بهره بگیرد که بااستفاده از نرم افزار matlab پایان نامه شکل تخصصی تر وکامل تری خواهد داشت.