ارجاع صحیح به منابع رسانه های اجتماعی :
در نتیجه پیشرفت تکنولوژیکی و افزایش اهمیت معیارهای سطح مقاله، پایان نامه و رساله، رسانههای اجتماعی تبدیل به منبع اطلاعاتی معتبری شدهاند. به طور کلی سه روش برای استناد به منابع رسانههای اجتماعی وجود دارد:
• با URL
• به عنوان ارتباط شخصی
• به عنوان یک مدخل منبع با استناد درون متنی
در زیر شکل و نحوه استفاده از این نوع استناد را شرح خواهیم داد:
URL: به جای استفاده از بخشی از محتوای موجود روی وب، میتوان از یک URL برای اشاره به وبسایت رسانه اجتماعی مربوطه به صورت کلی استفاده کرد. به عنوان مثال، در اشاره به توییتر یا فیس بوک به جای آوردن توییت یا پست مربوط از سایتهای اشاره شده، میتوانید به سادگی URL وبسایتهای گفته شده را در داخل پرانتز در متن پایان نامه یا قسمت منابع بیاورید.
به عنوان مثال: «مجله پزشکی PLOS یک حساب کاربری فعال توییتر دارد (https://twitter.com/PLOSMedicine) که در آن آخرین اطلاعات در ارتباط با مجله درج میشود.»
ارتباطات شخصی: محتوای وبسایت رسانههای اجتماعی را میتوان در صورتی که خواننده امکان دسترسی به آن محتوا را ندارد، به سبک ارتباط شخصی مورد استناد قرار داد. این اتفاق در صورتی می افتد که نویسنده محتوای ذکر شده دسترسی به مطالب فوق را از طریق تنظیمات حریم خصوصی خود محدود کرده یا در صورتی که اگر ارتباط روی وبسایتهای شبکههای اجتماعی از طریق پیامهای خصوصی رد و بدل میگردد.
به عنوان مثال: «جی. آی. پارک (ارتباطات شخصی، 24 مارس 2014) اظهار داشت که سیستم آموزش و پرورش حال حاضر ژاپن مزایای خاصی ارائه میدهد.»
مدخل فهرست منبع: محتوای منابع رسانههای اجتماعی را میتوان همراه با شمارهای متناظر که در داخل متن مورد اشاره قرار گرفته و محتوای مزبور را به صورت نقل قول یا به شکل بازنویسی شده درج کرده است، به عنوان مدخلی در فهرست منابع آورده و بدین صورت به آن استناد کرد.
در زیر، چند نمونه از فرمت استناد به رسانههای اجتماعی از انجمن روانشناسی آمریکا [APA] و انجمن زبان مدرن [MLA] آوردهایم:
منبع |
APA* |
MLA |
توییت |
نام خانوادگی، اولین حرف نام. [نام کاربری توییتر]. (سال، روز ماه). کل توییت در اینجا درج شود [توییت]. برگرفته از < لینک در اینجا درج گردد> |
نام خانوادگی، نام (نام کاربری توییتر). "کل توییت در اینجا درج شود." تاریخ، زمان ارسال. توییت. |
پست فیس بوک |
نام خانوادگی، اولین حرف نام. [نام کاربری فیس بوک]. (سال، روز ماه). چهل کلمه اول پست اینجا درج گردد [وضعیت بهروزرسانی فیسبوک]. برگرفته از < لینک اینجا درج گردد> |
نام خانوادگی، نام. "عنوان پست." فیس بوک. تاریخ ارسال. [تاریخ دسترسی. < لینک اینجا درج گردد>] |
ویدیوی یوتیوب |
ویدیو یوتیوب نام خانوادگی، اولین حرف نام. [نام کاربری یوتیوب]. (سال، روز ماه). عنوان ویدیو اینجا درج گردد [فایل ویدیویی]. برگرفته از < لینک اینجا درج گردد> |
نام خانوادگی، نام (یا نام کاربری یوتیوب). "عنوان ویدئو." ویدیوی آنلاین. یوتیوب، تاریخ ارسال. وب. تاریخ دسترسی |
پست گوگل پلاس |
نام خانوادگی، اولین حرف نام. [نام کاربری گوگل پلاس]. (سال، روز ماه). چهل کلمه اول پست اینجا درج گردد [پست گوگل پلاس]. برگرفته از < لینک اینجا درج گردد> |
نام خانوادگی، نام. "عنوان نوشته." گوگل پلاس. تاریخ ارسال. [تاریخ دسترسی < لینک اینجا درج گردد>] |