بانکداری الکترونیک
برای بانکداری الکترونیک تعاریف مختلفی ارائه شده که در ذیل به چند مورد به صورت مختصر اشاره میشود.
الف: بانکداری الکترونیک عبارت است از ارائه خدمات بانکی از طریق یک شبکه بانکی رایانهای عمومی قابل دسترس که از امنیت بالایی برخوردار است.
ب: نوعی خاص از بانکداری که برای ارائه سرویس، بیشتر از یک محیط الکترونیکی استفاده میکند که این سرویس شامل تمامی خدمات بانکی، اعم از دریافت و پرداخت، انتقال وجه، تائید امضا و ... میگردد.
پ: بانکداری الکترونیک شیوهای از بانکداری است که در آن مشتری بدون حضور فیزیکی در بانک و با استفاده از واسطههای ایمن، بتواند از خدمات بانکی برخوردار شود؛ به عبارتی استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکهها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری. این نوع از بانکداری به مشتری امکان میدهد سطح گستردهای از نقل و انتقال وجوه و اطلاعات را به شیوهای الکترونیکی و از طریق وبسایت بانک عامل انجام دهد.
در تعریف جامعتر از تعاریف بالا میتوانیم بگوییم بانکداری الکترونیک، استفاده از وسایل الکترونیکی در عرضه محصولات و خدمات بانکی است که خود زیرمجموعهای از تامین بودجه الکترونیکی است.
شاخههای بانکداری الکترونیک
بانکداری اینترنتی
بانکداری تلفنی
بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش
بانکداری مبتنی بر کارت های هوشمند
بانکداری مبتنی بر شعبههای الکترونیکی
بانکداری مبتنی بر دستگاههای خودپرداز
بانکداری مبتنی بر تلفن همراه
سرفصلهای بانکداری الکترونیک
1. در حوزه راه حلها و مدلهای بانکداری
2. امنیت در بانکداری الکترونیکی
3. مدیریت بازاریابی و بانکداری الکترونیکی
4. چالشهای قانونی و قضایی در بانکداری الکترونیکی
5. مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری
6. مدیریت سرمایه انسانی و بانکداری الکترونیکی
7. مدیریت استراتژیک و بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان، به نحوی که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.
در بخش انجام پایان نامه بانکداری الکترونیک نیز مانند دیگر رشتههای مشابه، دانش آموخته میباید علاوه بر آشنایی با دانش رشته خود، با نرمافزارهای رشته خود (در اینجا، حسابداری، و به طور اخص، بانکداری الکترونیک) آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزارهای اماری مانند SPSSنیز یکی از بایدهاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.
نمونههایی چند از پایاننامههای انجام شده در زمینه بانکداری الکترونیک:
o بررسی اثربخشی پتانسیلهای موجود زیربنایی به منظور استقرار بانکداری الکترونیک
o تبین و استقرار استانداردها و مقررات پیاده سازی امضاء دیجیتال در بانکها
o تعیین ارتباط بین عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان
o اثر پرداختهای خرد و بانکداری الکترونیک در جذب و حفظ منابع
o امکان سنجی پیاده سازی سیستم جامع و متمرکز اینترنتی تخصیص منابع
o بررسی اثر اعتماد مشتریان بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایه مدل TAM
o سنجش کیفیت خدمات آنلاین ارایه شده از طریق وب سایت بانکها بر اساس ادراک مشتریان
o عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی
o بررسی موانع توسعه بانکداری الکترونیک
o شناسایی ریسکهای موجود در بانکداری الکترونیک کشور با نگرش امنیت اطلاعات
o نقش امنیت در بانکداری الکترونیک (امضاء الکترونیک و امنیت شبکه)
به منظور انجام پایان نامه گروه رشتههای حسابداری، موسسه Edex در تمامی زمینهها، اعم از تهیه پروپوزال، انجام فصول یک و دو (تعاریف، هدف از پژوهش، سئوال پژوهش، فرضیه پژوهش، متدولوژی و روشهای انجام، پیشینه پژوهشهای مشابه)، انجام پژوهشهای لازم برای نگارش فصول سه، چهار و پنج (تهیه پرسشنامه، انجام پژوهشهای میدانی، تجزیه و تحلیل آمارها و دادههای به دست آمده، تحلیلهای نرم افزاری، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات جهت پژوهشهای آتی در قالب پایاننامههای جدید) و ... در کنار پژوهشگران گرامی خواهد بود.
برخی از مراحل مشاوره و همراهی موسسه با پژوهشگران:
• طراحی پرسشنامه، انجام مصاحبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراجی با استفاده ازنرم افزارهای مرتبط
• استفاده از دو یا چند روش تجزیه و تحلیل (رگرسیون، همبستگی، معادلات ساختاری، فازی، آنالیز فاکتور و …) و نرم افزار و مقایسه نتایج به منظور ارتقاء محتوی کار و قابلیت استخراج مقاله
• اختصاص جلسات توجیهی، رفع اشکال و آمادگی دانشجویان جهت اخذ نمره عالی دفاع
• پشتیبانی و حمایت واقعی تا پس از دفاع
• دسترسی به بسیاری از نهادها و سازمان ها (بانک ها، موسسه های بزرگ، وزارتخانه ها، مراکز تحقیقاتی و …) جهت همکاری در جمع آوری میدانی و کتابخانه ای اطلاعات برای دانشجویانی که شاغل نیستند و یا دچار معضل گردآوری اطلاعات هستند.