بازرگانی، به داد و ستد کالا یا خدمت دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی گفته میشود. به طور کلی هرگونه عملی (قابل سنجش و اندازه گیری مادی) را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند بازرگانی گفته میشود. بازرگانی به دو قسمت بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تقسیم میشود. در عرف معمول به تبادل کالاها یا خدمات بازرگانی اطلاق میشود و برای بهتر معامله کردن در زمان لازم ومحدود نیاز به اطلاعات و مدیریت کردن اطلاعات جهت رسیدن به هدف است. بازرگانی سازوکاری است که هستهٔ سرمایهداری را تشکیل میدهد.
پس از آنکه آدمیبه زندگی اجتماعی روی آورد به تدریج دریافت که تقسیم کار تدبیری است که تولید را آسانتر و سریعتر میکند. با تقسیم کار و تخصصی شدن تولید لازم شد که هر تولید کننده آنچه را که بیش از مصرف خود تولید کرده به دیگران بفروشد و در عین حال آنچه را که از تولیدات دیگران نیاز دارد، بخرد. بدین ترتیب، مبادلۀ کالاها و خدمات بین افراد و گروههای اجتماعی متداول شد. شکل و روش مبادله، در طول زمان ثابت نمانده و پیوسته تغییر کرده است.
بازرگانی از زمانی ضرورت یافت که تقسیم کار بین آدمیان متداول شد. مثلاً یک کشاورز گندم، و کشاورز دیگری خرما تولید کرد. آنگاه این دو کشاورز، گندم و خرمای مازاد بر مصرف خود را با همدیگر مبادله کردند تا نیازهای خود را آسانتر و بهتر بر طرف کنند.
در گذشته، تولید به روشهای دستی و با سرعت کم صورت میگرفت. در نتیجه، حجم تولید معمولاً از نیازهای آدمیکمتر بود و فروش کالای تولید شده، دشواری چندانی نداشت. انقلاب صنعتی ( در قرن 18 ) با به خدمت گرفتن ماشین و جایگزین کردن آن به جای نیروی انسانی، تولید را بسیار آسانتر و سریعتر کرد. مشکلات تولید یکی بعد از دیگری از پیش پای آدمی برداشته شد. جوامع صنعتی توانستند بسیاری از کالاها را به هر مقدار که مایل بودند، تولید کنند. مشکل اصلی آنها فراهم کردن مواد اولیه و یافتن بازار مناسب برای این کالاها بود.
در سالهای اخیر بازرگانی نه تنها رشد زیادی داشته بلکه دستخوش دگرگونی عظیمی هم شده است، مثلاً اگر چهل سال پیش ژاپن کالای ارزان و با کیفیت پایین تولید میکرد، امروز کالای گران و با کیفیت بالا تولید میکند و یا اگر در گذشته آمریکا صادر کنندۀ آهن آلات بود، امروزه وارد کنندۀ آهن آلات است و به جای آن ماشین آلات و هواپیما صادر میکند. پیدایش سازمانهای تولیدی عظیم و بهتر شدن سبکهای مدیریت و رشد سریع تکنولوژی در قرن بیستم، راه را بر کارآیی و اثر بخشی واحدهای تولیدی و تولید انبوه هموار کرد. در پرتو این تحولات، اکنون بر خلاف گذشته اولاً، تولید نه برای رفع نیاز شخص تولید کننده که برای مصرف دیگران و به دلیل تقاضای آنان انجام میگیرد. ثانیاًً، منابع لازم برای تولید و همچنین بازارهای فروش محصولات تولید شده دستخوش پراکندگی عظیمیشدهاند.
امروزه شاهد بازارهایی به وسعت جهان هستیم که در آن ارتباطات ماهوارهای خریداران و فروشندگان را از فاصلههای بسیار دور با هم مربوط میسازد. مجموع این شرایط، امر مبادله و بازرگانی را به یک فعالیت بسیار جدی و مهم تبدیل میکنند و هر چه زمان میگذرد بر ضرورت، وسعت و اهمیت این فعالیت افزوده میشود.
برخی از سرفصلهای رشته بازرگانی داخلی
1. اقتصاد بازرگانی ایران
2. بازارها و نهاد های مالی ایران
3. مدیریت سرمایه گذاریها
4. سمینار در بازرگانی داخلی
از نظر قلمرو مکانی فعالیتها، بازرگانی انواعی دارد که معروفترین آنها عبارتند از بازرگانی داخلی؛ بازرگانی خارجی و بازرگانی منطقهای. بازرگانی داخلی شامل دادو ستد کالاها و خدمات بین ساکنان یک کشور است.
در بخش انجام پایان نامه بازرگانی داخلی نیز مانند دیگر رشتههای مشابه، دانش آموخته میباید علاوه بر آشنایی با دانش رشتهاش، با نرمافزارهای رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزارهای آماری مانند SPSSنیز یکی از بایدهاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.
نمونههایی چند از پایاننامههای انجام شده در زمینه بازرگانی داخلی
o بررسی تجربه کشورهای منتخب جهان در ارتقای جایگاه سازمانهای مردم نهاد در حمایت از حقوق مصرفکنندگان در اقتصاد
o آسیب شناسی رشد صنعتی در ایران طی سالهای اخیر و ارائه راهکارهای سیاستی اصلاحی
o بررسی مقررات و شیوه های سرمایهگذاری کشورها جهت اتباع همان کشور
o بررسی آثار سیاستهای قیمتگذاری در برابر سایر ابزارهای مداخله دولت
o بررسی شبکه توزیع کانالهای منتخب در کشور و تعیین مدل مطلوب توزیع
o بررسی ساختار و عملکرد زیربخشهای نهاد بازار در حوزه صنفی و پخش
o آسیبشناسی قوانین و مقررات در بازرگانی داخلی
o تبیین نظام بازرگانی داخلی و مطالعه تطبیقی نظامهای بازرگانی داخلی کشورهای منتخب