مدیریت بازاریابی
مدیریت بازاریابی تلاشی است آگاهانه برای بهدستآوردن نتایج مثبت در مبادله با بازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هر بازاری کاربرد و قابلیت اجرا دارد. بهطور مثال یک مدیر منابع انسانی با بازار نیروی کار یا یک مدیر خرید با بازار مواد اولیه سروکار دارند. اما بهطور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنان سازمان اطلاق میشود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.
بر اساس تعریف فیلیپ کاتلر، مدیریت بازاریابی عبارت است از فرایند برنامهریزی و اجرای پندار توزیع ایده، کالا و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تامین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد. برخلاف استنباط سطحی رایج که مفهوم بازاریابی را ایجاد تقاضا برای محصول میداند، بازاریابی به طیف وسیعی از فعالیتها اطلاق میگردد که از تحقیقات بازاریابی، برنامهریزی، اجرا و کنترل تقاضا تشکیل شده است.
مدیر بازاریابی، در چارچوب برنامهی بازاریابی در مورد بازارهای هدف، تولید کالای جدید، قیمتگذاری، کانالهای توزیع کالا، ارتباطات، برندسازی و تبلیغات فعالیت های لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی را ساماندهی و هدایت میکند. همانطور که از تعریف بر میآید، بازاریابی امری است که در جهت برنامهریزی نحوه حضور در بازارهای هدف برای محصولات / خدمات نقشی پررنگتر ایفا میکند. اما باید توجه داشته باشیم، امر برنامه ریزی صرفاً نوشتن چند بند از وظایف و مشخص کردن زمان انجام آنها نیست، بلکه وجود یک تیم اجرایی قوی در این زمینه بسیار مهم است. البته می توان به این نکته نیز اشاره کرد که وجود تیم هایی که میزان فاصله سازمان یا یک واحد خاص را با ارائه گزارش های دوره ای و مدیریتی مورد بررسی قرار می دهند نیز حائز اهمیت است. به روشنی از تعاریف بالا مشخص است، واحد بازاریابی کاری فراتر از فروش و جذب مشتری دارد. و این دو بخش کوچکی از کارهای عمده واحد بازاریابی محسوب می شود.
برخی از سرفصلهای رشته مدیریت بازاریابی
1. تقسیم بازار و هدف گیری در بازار و جایگاه یابی
2. مدل رفتار خریدار و تصمیم گیری خریدار
3. اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی
4. چگونگی ایجاد خلاقیت در مدیریت بازاریابی
5. آشنایی با امیخته های بازاریابی
6. نحوه تصمیم گیری در بازاریابی
7. برنامه ریزی بازاریابی عمومی و بازاریابی بیمه
تعریف مفهوم بازاریابی یا Marketing برای بسیاری از افراد آشنا و نا آشنا شاید تنها به برداشت لغوی از کلمه بازاریابی منتهی میشود و حتی بسیاری از افراد آشنا نیز در مورد اصطلاح بازاریابی اشتباه کرده و آن را معادل فروش، تبلیغات و سیاست های ترویجی فروش (Promotion)، که باعث افزایش فروش می شود به حساب میآورند. شاید برای بعضی عجیب باشد اگر بدانند که فروش بخش کوچکی از عملیات بازاریابی است. چنانچه که اگر کل فرآیند بازاریابی را به کوهی یخی تشبیه کنیم، فروش تنها بخش کوچک بیرون آب آن است و حجم عظیم و پایهای مابقی در زیر آب مخفی است.
در بخش انجام پایان نامه مدیریت بازاریابی نیز مانند دیگر رشتههای مشابه، دانش آموخته میباید علاوه بر آشنایی با دانش رشتهاش، با نرمافزارهای رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزارهای آماری مانند SPSSنیز یکی از بایدهاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.
نمونههایی چند از پایاننامههای انجام شده در زمینه مدیریت بازاریابی
o بررسی تاثیر خدمات پس از فروش شرکت x بر میزان رضایت مشتریان این شرکت
o تجزیه و تحلیل عوامل داخلی برای کسب مزیت رقابتی در شرکت x
o قیمت گذاری استراتژیک برای محصول x شرکت x در منطقه x
o رتبه بندی عوامل آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید مصرف کنندگان محصول x
o رتبه بندی عوامل بازاریابی موثر بر کانال توزیع صادرات محصول x
o فضیلت های اخلاقی بازاریابی: بررسی دیدگاه متخصصین بازایابی و جامعه مصرف کننده
o بررسی دلایل استفاده از بازاریابی رابطه مند در بین تامین کنندگان قطعات به شرکت x
o تاثیر بازاریابی اینترنتی بر افزایش درآمد هتلهای شهر x