در روابط عمومی آنلاین، روابط عمومی گامی بلند و شتابان به سمت تحول ماهیت فرآیندهای روابط عمومی بر میدارد. با آنلاین شدن روابط عمومی، خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار میگیرد. برای رسانههای مبتنی بر web اعتبار قائل میشود، خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب مرسوم میشود، اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانههای مکتوب printed Media و رسانههای صوتی و تصویری، برای رسانههای آنلاین و اینترنتی نیز ارسال میشود، همایشهای خبری آنلاین برگزار میشود، امکان انتشار همزمان مصاحبهها و گفتگوهای زنده روی اینترنت فراهم میشود، تکذیبیهها و پاسخهای رسمی برای نشریههای الکترونیکی، سایتها، وبلاگها، روزنتها و خبرگزاریهای اینترنتی فرستاده میشود و به طور کلی روابط عمومی آنلاین نسبت به محتوای تولید شده در اینترنت عکسالعمل نشان میدهد. همچنین شرکت در چت رومها chat rooms و ارسال نامهها از طریق پست الکترونیکی جدی گرفته میشود و وب سایت سازمانی فعال میشود.
روابط عمومی سایبر
شاید بتوان گفت کامل ترین و جامع ترین شکل متصور برای روابط عمومی آنلاین، روابط عمومی سایبر است. منظور از روابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملاً آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای تودههای انبوه به تک تک افراد توجه کامل میشود. هیچ نامه ای بدون پاسخ نمیماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمیشود، کارکنان روابط عمومی آنلاین نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته ( 24 × 7)، بدون تعطیلی و در تمام زمانها و مکانها به انجام فعالیت میپردازند. گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه، واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی آنلاین و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی Access آنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام رسانان فوری صورت گیرد.
برخی از سرفصلهای رشته روابط عمومی آنلاین
1. کاربردهای اینترنت در روابط عمومی
2. جغرافیای رسانههای اجتماعی: واژگان کلیدی
3. کاربردهای رسانهای اینترنت
4. ارتباطات سازمانی با اتکا به اینترنت
5. استراتژی روابط عمومی الکترونیک
6. فناوریهای نوین و تأثیر آنها بر روابط عمومی
7. قواعد حضور و فعالیت روزنامهنگاران در شبکههای اجتماعی
به طور خلاصه میتوان گفت که در روابط عمومی آنلاین:
1- حضور فراتر از شبکة جهانی وب یا حتی اینترنت است و از انواع ابزارها و امکانات رایانهای و مخابراتی استفاده میشود.
2- با تک تک مخاطبان ارتباط دوسویه و تعاملی برقرار میشود.
3- به محتوا بیش از سایر موارد اهمیت داده میشود، چرا که سایبر اطلاعات محور است.
4- در هر کجا قابل دسترس هستید.
بنابراین در روابط عمومی آنلاین، مفهوم کار و ساعت کاری تغییر پیدا میکند وحضور در چنین نهاد یا سازمان یا بخشی به منزله یک شغل Fulltime محسوب میشود. داشتن تخصصهای ویژه، تسلط به نرم افزارها software و مهارتهای دیجیتالی Digital Skills از جمله ضرورتهای نیروهای روابط عمومی آنلاین است.
در بخش انجام پایان نامه روابط عمومی آنلاین نیز مانند دیگر رشتههای مشابه، دانش آموخته میباید علاوه بر آشنایی با دانش رشتهاش، با نرمافزارهای رشته خود آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزارهای آماری مانند SPSSنیز یکی از بایدهاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترا، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.
نمونههایی چند از پایاننامههای انجام شده در زمینه روابط عمومی آنلاین
o شناخت قابلیتهای روابط عمومی الکترونیک در اجرای طرح تکریم ارباب رجوع
o تأثیر فناوریهای جدید اطلاعاتی- ارتباطی بر تغییر حوزه عمومی
o بررسی عوامل مؤثر بر رشد سواد رسانهای بین مخاطبان وسایل ارتباط جمعی
o طراحی و اعتبارسنجی مدل تبلیغات الکترونیک برای هدایت رفتار مصرفکننده
o بررسی تبلیغات آنلاین در 10 سایت برتر خبری کشور از دیدگاه صاحبان سایتهای خبری و مدیران کانونهای آگهی تبلیغاتی
o بررسی نگرش خبرنگاران رسانههای آنلاین نسبت به کارکردهای خبری شبکه های اجتماعی
o تاثیر وبلاگ نویسی بر عملکرد حرفه ای روزنامه نگاران