پایان نامه ارشد و گامی در یادگیری تحقیق و جستجوگری

در اغلب دانشگاه های دنیا یکی از شرایط دریافت درجه کارشناسی ارشد و دکترا ارائه گزارشی مکتوب از یک کار پژوهشی مستقل و مفصل است، که دانشجو با راهنمایی حداقل یکی از استادان اجرا کرده باشد. معمولا  این گزارش مکتوب را در مقطع کارشناسی ارشد  و در مقطع دکترا رساله می نامند. البته در زبان فارسی اغلب واژه پایان نامه عام تر است و درباره رساله دکتری نیز به کار می رود. در بسیاری از دانشگاه ها علاوه بر ارائه این گزارش مکتوب لازم است دانشجو با حضور در جلسه دفاع گزارشی شفاهی نیز از عملکرد خود ارائه دهد و پاسخگوی پرسش های داوران نیز باشد. از این رو، تنها ارائه متن پایان نامه شرط کافی برای احراز مدرک کارشناسی ارشد و دکترا نیست و دانشجو باید در حضور داوران توانایی خود را درباره موضوع مورد پژوهش نشان دهد. براین اساس، راز موفقیت در تدوین و نگارش پایان نامه فرایندی است که ماه ها زمان می برد و در اجرای آن افراد متعددی نقش دارند.

 


 

برای بدست آوردن و موفقیت کامل در اجرای پایان نامه باید سه مرحله زیر که راز موفقیت درپایان نامه ارشد میباشد را به ترتیب رعایت کرد:

1- تحقیق و انتخاب موضوع   2- تدوین پروپوزال 3- نگارش پایان نامه و دفاع

تحقیق و انتخاب موضوع مناسب، یکی از لزومات اجرای یک پایان نامه موفق در مقطع کارشناسی ارشد می باشد سابقه اجرای موضوع پایان نامه خود را بررسی نمائید. مقالات زیادی از مجلات و همچنین مقالات کنفرانسی مرتبط به رشته خود مطالعه کنید. کتاب ها و نتایج گزارشات تحقیق، پایان نامه های دیگر افراد و مواردی به این شکل را بخوانید و یک جمع بندی کلی داشته باشید. بعد از صحت کامل از علاقه و توانمندی خود و امکانات موجود موضوع را انتخاب کنید.

 پروپوزال، در نوشتن پروپوزال دقت و زمان کافی بگذارید. پروپوزال محتوای چند صفحه ای است که به شکل یک نقشه راهگشای و مسیر یاب شما در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد شماست. در پروپوزال راه و روش هایی که در انجام پایان نامه به آن احتیاج پیدا خواهید کرد باید نوشته شود. علت اینکه شما این موضوع را برای پژوهش خود انتخاب کرده اید فرضیات، اهداف، نتایج احتمالی، منابع، روش های تحقیق و شرح مسئله در پروپوزال باید نوشته شود.

تدوین پایان نامه و انجام دفاع، نگارش پایان نامه باید با تمام قواعدی که دانشگاه شما را ملزم به انجام آن کرده است صورت گیرد. سعی نمائید در ابتدا فصل بندی مورد نظر خود را انجام دهید و در مورد چگونگی نگارش آن از استاد راهنما کمک بخواهید این موضوع را در نظر داشته باشید استفاده از تجربه و همفکری افراد مطلع رشته خود در مقاطع بالاتر می تواند بسیار شمارا در پیشبرد پایان نامه و موفقیت درانجام پایان نامه با کیفیت و مرغوب کمک کند.بعداز تکمیل پایان نامه در آخرین مرحله نوبت به دفاع از نوشته و تحقیقات شماست. باید در بازه بسیار کوتاهی هرآنچه شما در یک مدت طولانی جمع آوری و تحقیق نموده اید به داورن ارائه و از آنها کسب امتیاز نمائید. ازجمله مواردی که باعث کسب امتیاز لازم می شود مقالاتی است که شما در حین پایان نامه استخراج نموده اید و نحوه گفتار و ارائه خلاصه ای از پایان نامه می باشد.