با گسترده شدن علم و افزایش استفاده از داده های مختلف و بالا رفتن حجم داده ها در تمام بخش ها و رشته های علمی ضرورت استفاده از علم آمار به خصوص نرم افزارهای آماری حس می گردد. سختی محاسبات آماری از یک سو و حجم بالای داده ها از سوی دیگر باعث می شود که دیگر به شکل دستی و انسانی قادر به محاسبات آماری نباشیم و نیاز به کامپیوتر واستفاده از نرم افزارهای تخصصی در آن حس می شود. در این بین نرم فزار SPSS بهترین و مفیدترین نرم افزار آماری حال حاضر دنیا است که دارای قدرت محاسباتی بسیار خوبی است و لزوم آشنائی با نرم افزار SPSSبرای اکثر پژوهشگران حس می گردد.

 


 

 

تاریخچه نرم افزار SPSS: نرم افزار SPSSتوسط نرمن نی طراحی شد و مرحله ظهور اصلی آن در تاریخ1968می باشد و در غالب شرکتی به نام SPSS که پس از آن این شرکت به IBM پیوست و نام آن تغییر کرد در کل سیر تکاملی این نرم افزار در نسخه 17 اسم آن به PASWو در نسخه 19 آن به دلیل پیوستن به شرکت IBMبه اسم IBM SPSS نام گذاری گردید. این نرم افزار در ابتدا برای تحلیل آماری در رشته علوم انسانی منظور می شد ولی در نسخه بعدی و استفاده گسترده تر آن آیتم های جدیدتری نیز به آن افزوده گردید و هم اکنون پژوهشگران زیادی از جمله پژوهشگران سلامتی و پزشکی، بخش های علوم زمین و نقشه برداری، پژوهشگران بازار یابی و دادو ستد و... از آن استفاده می کنند آشنائی با نرم افزار SPSS از جمله مبحث های مهم دانشگاهی گشته و این مبحث یکی از واحدهای درسی را به خود اختصاص داده است.

 

با گسترش تکنیک های آماری و نیازمندی و وابستگی که بین این بخش و تمام رشته ها جهت محاسبات وجود دارد می توان گفت نرم افزار  SPSSاز جنبه کاربردی به عنوان یکی از نرم افزارهای جامع پرکاربرد در راستای انجام پایان نامه مطرح می باشد. از جمله دلایل مشهور بودن این نرم افزار 1- قابلیت گرافیکی بسیار بالا 2- ارتباط نرم افزاری و برنامه نویسی 3- قدرت محاسباتی بسیار بالا می باشد. این نرم افزار علاوه بر تحلیل های آماری فوق العاده بالا در مدیریت داده ها و مستند سازی آنها در پایان نامه بسیار مفید است.

یکی از فصل های مهم و اساسی در اکثر پایان نامه های کارشناسی ارشد، دکترا و تقریبا در تمام کارهای تحقیقاتی  و انجام پایان نامه، بحث های آماری و تجزیه و تحلیل های داده ها بسیار مهم است. به همین دلیل آشنائی با نرم افزار SPSS جز ضرویات انجام درست یک طرح تحقیقاتی برای انجام پایان نامه ومورد قبول بودن پایان نامه محسوب می شود. استفاده از نرم افزار SPSSسه مرحله 1- وارد کردن داده های خام و ذخیره کردن در یک پرونده 2- تحلیل مورد نیاز روی داده ها اعمال شود. ( SPSS data editor پنجره اصلی در spssمی باشد که بیشترین کارهای آماری و تولید نمودارها در این قسمت انجام می گیرد) 3- گرفتن خروجی مناسب